Deze website gebruikt cookies. Ik ga akkoord met deze privacy policy. Ok

10 redenen om te rebranden.

10 redenen om te rebranden.

Wat is rebranding?

Rebranding is het renoveren van ‘het gevoel dat de klant ervaart’ rond een merk dat al gekend is. Twintig jaar geleden was de naam die in het logo stond belangrijker dan de waarden van het merk. Vandaag ligt dit anders. Wanneer je een sterk gekende naam hebt, zal die naam niet snel veranderen, maar de waarden, het gevoel, je werking, je product, werknemers en reputatie zijn er misschien wel beter op geworden.

Evolutie van het Starbucks logo door de jaren heen.

Je ‘brand design’ is de unieke persoonlijkheid van je organisatie die jou onderscheidt van de andere spelers in de markt. Het is de persoonlijkheid van je onderneming. Een merk is opgebouwd uit heel veel verschillende elementen: logo, kleurgebruik, typografie, fotografie, slogan,… Maar soms klopt het merk niet meer bij de strategie en visie van de onderneming. Een nieuw brand design zorgt vaak voor enorme boost van een merk en ondernemer: omdat het een nieuwe koers of strategie visueel en concreet maakt.

Naarmate een bedrijf evolueert door de jaren heen, verandert de positionering, wordt het doel van het bedrijf duidelijker en openen zich nieuwe (digitale) markten. Op zo een moment is het soms tijd om het logo en brand design van het bedrijf een nieuwe richting te geven.

Wat zijn de redenen om te rebranden?

  • Is het duidelijk zichtbaar dat het logo nog dateert van 15 of 20 jaar geleden?
  • Zijn de expertises van het bedrijf ondertussen veel verder geëvolueerd?
  • Heeft het bedrijf ondertussen een nieuw (digitaal) markt-segment aangeboord?
  • Wil je via een nieuw logo de frisse wind kenbaar maken?
  • Is het logo de klanten ontgroeid?
  • Wil je meer (en andere) doelgroepen aanspreken?
  • Werkt het logo beperkend voor de aanwezige sterkten?
  • Er zijn negatieve merkassociaties of er is een ongewenst merkimago
  • Wanneer de bestaande merkwaarden de strategie niet meer ondersteunen.
  • Een concurrent zit je op de hielen en je wil je meer onderscheiden?

Dit kunnen allemaal redenen zijn om het oude logo en merkidentiteit in een nieuw kleedje te stoppen. Afhankelijk van de herkenbaarheid van het oude logo en de mate van verandering die men visueel kenbaar wil maken kan gekozen worden voor: een logo-evolutie of een volledige re-branding.



Mail info@verm.be voor
een vrijblijvende brand audit.