Deze website gebruikt cookies. Ik ga akkoord met deze privacy policy. Ok

Blanding: succesvolle uitstraling of déjà vu-look?

Blanding: succesvolle uitstraling of déjà vu-look?


We geven toe, het is een gewaagde keuze om over trends te schrijven en daar onze mening over te geven. Toch vinden we het belangrijk om dit aan te kaarten en rekening mee te houden in de keuzes dat we maken tijdens het ontwerpen. Want het valt ons op dat tegenwoordig veel brand designs sterk op elkaar lijken. Deze trend heet blanding... U zegt? Neen, niet de stad in het Amerikaanse Utah en zeker geen tikfout in het woord branding. Blanding, of sameness, verwijst naar een ontwerpstijl met minimalistische kenmerken zoals: een schreefloos lettertype – sans serif – op een effen achtergrond, contrasterende kleuren, veel witruimte en eenvoudige structuren. De term blanding komt van brands that want to blend in, liever dan op te vallen met frivole afbeeldingen of sierlijke lettertypes. 



Less is… sometimes too much

Je kwam de populaire look ongetwijfeld al eens tegen op Instagram of Pinterest. Dat komt omdat big brands, zoals Airbnb of Uber, hierin trendsetters waren. Hun minimalistische logo’s en huisstijlen inspireerden een breed scala aan industrieën, die er nu op vlak van brand design als twins uitzien. Sindsdien lijkt het erop dat blanding van elk ander bedrijf een succesverhaal maakt.

Dat laatste is ook kleinere ondernemingen of jonge startups niet ontgaan. Ook zij kiezen nu steeds meer voor een eenvoudig logo, kleurenschema en typografie, zoals hun grote voorbeelden. Elke vernieuwde versie van hun huidig design verwijdert een ander overbodig detail. Op die manier wordt de grens met kunstzinnige eenvoud wel heel dun.

Daaruit rijst de vraag of kleine en nieuwe ondernemingen enkel de grote jongens willen volgen, of hun minimale esthetiek ook werkelijk hun doelgroep aanspreekt. Het gevaar schuilt erin dat big brands een reeds verworven imago hebben bovenop hun schijnbaar onuitputtelijk marketingbudget, terwijl voor kleinere bedrijven dare to be different belangrijker is om zich te onderscheiden van hun concurrenten.


#instagramwaardig

Het valt op dat het fenomeen blanding hand in hand gaat met de toenemende populariteit van sociale media voor e-commerce. Steeds meer ondernemingen schakelen media zoals Instagram of Pinterest in als volwaardige marketingkanalen en ontwikkelen daarvoor een catchy huisstijl die bij hun doelgroep meteen in het oog springt. Een herkenbaar brand design is belangrijker dan ooit, want sociale media zijn krachtige hulpmiddelen om consumenten te bereiken. Zowel big brands als jonge startups kiezen conform de blanding trend voor ontwerpen die Instagram-waardig of Pinterest-proof zijn, zoals heldere afbeeldingen met gedempte filters of strakke templates.

Bovendien beïnvloeden sociale media de uitstraling van veel e-commercemerken, omdat hun logo, web design en foto’s afhankelijk zijn van de verschillende digitale schermafmetingen. Om de content zo gebruiksvriendelijk en leesbaar mogelijk te houden voor alle mediakanalen met hun bijhorende formaten, vallen veel bedrijven terug op de eenvoudige blanding ontwerpstijl, ‘cause nobody wants a mess.



Een blijvertje?

Hoewel blanding zeker potentieel biedt voor bijvoorbeeld overzichtelijke sociale media, kan het voor kleine ondernemingen toch ook nadelig zijn voor hun visuele branding. Een minimalistisch ontwerp bereikt namelijk al snel een maximale verzadiging, waardoor consumenten bijna overal dezelfde schreefloze lettertypes en blokkleuren zien opduiken. Bovendien wordt het steeds moeilijker om verschillende brands nog van elkaar te onderscheiden.

Blanding is absoluut een blijvertje in de grafische wereld, maar dat zijn de chaotische 90’s composities ook. Verschillende trends binnen kunst en design zwakken na een tijd af, maar leven een – weliswaar soberder – leven verder. Verm zal daarom steeds beoordelen wat het beste bij jouw merk past. Als blanding bijvoorbeeld een must is voor jouw bedrijf, dan helpt Verm jou daarmee graag verder, maar los van alle trends. Het empatisch inzicht van Verm zorgt ervoor dat jouw onderneming zich voldoende onderscheidt van anderen én herkenbaar is bij (potentiële) klanten!


Do you dare to be unique?
Neem dan contact op via:
info@verm.be · 0475 30 77 73