Deze website gebruikt cookies. Ik ga akkoord met deze privacy policy. Ok

Je bedrijf rebranden tijdens corona, is dat wel verstandig?

Je bedrijf rebranden tijdens corona, is dat wel verstandig?

Een heel interessante vraag dat we de laatste maanden regelmatig te horen krijgen. Of je onderneming toe is aan een rebranding is van meerdere factoren afhankelijk. In een eerdere post gaven we al 10 redenen om te rebranden... maar 'nu', is dat nu wel verstandig? Want een jaar geleden konden we ons amper voorstellen dat we nu zouden spreken in termen van bubbels en knuffelcontacten. Maar in dat jaar zijn we ook veel positieve antwoorden rijker en hebben veel ondernemers de tijd gehad om na te denken over hun bedrijf. Nieuwe technieken toe te passen, zich meer online oriënteren of zelfs de volledige ommezwaai maken naar een webshop in plaats van het fysieke bedrijf van een jaar geleden.


Nog even kort over wat 'rebranden' is.
Rebranding is het renoveren van ‘het gevoel dat de klant ervaart’ rond een merk dat al gekend is. Als bedrijf kijk je samen met ons opnieuw naar je merkidentiteit, en vanuit daar de vertaling naar je communicatie aanpast: niet alleen met (soms) een nieuwe naam, vernieuwd of nieuw logo en grafische identiteit, maar veel breder dan dat. Het brede spectrum van de rebranding bepalen we in een strategie. We maken een grondige analyse van je onderneming, klanten, team en draagvlakken. Met als resultaat: een duidelijke richting aangeven met je merk en het merk design op alle raakpunten van je onderneming.

Zo kunnen we aantonen dat de visie en cultuur van je bedrijf zijn veranderd, je aanpak of diensten zijn veranderd of je bent door de crisis andere producten gaan aanbieden, of op een andere manier,... Maar door corona komen sommige bedrijven ook in een winterslaap of hebben ze een ommekeer moeten maken. Of er is een sterke zelfreflexie geweest de afgelopen tijd waardoor je nieuwe grote lijnen hebt uitgezet. Je voelt dat jij, je team en klanten het imago zijn ontgroeid. Dat betekent niet dat je stil hoeft te zitten. Een kans!



Niet zomaar iets fris.
Voldoende redenen voor een rebranding. Maar het kan ook zijn dat je gewoon ‘iets fris’ wil. Een nieuwe start wil nemen. Wil groeien in wat je al heel goed doet. Dat gevoel hebben we allemaal soms wel eens in deze tijden en we krijgen regelmatig de vraag om 'gewoon iets nieuw' te designen.
Iets 'fris' willen voor je bedrijf is sowieso een teken dat je hebt nagedacht over je onderneming en dat je voelt dat iets niet pluis is. Ga ervoor! Samen zoeken we uit wat er niet pluis zit, waar de sterktes en minder sterke hoekstenen zitten, wat je doelen zijn. Wie je als bedrijf wil zijn en aanspreken. Het is ook dan belangrijk om goed na te denken over de richting en doelen van je bedrijf en niet alleen voor een nieuwe uitstraling (iets 'fris' dus) te gaan.
Het hele corona tijdperk kan dus de 'vriendelijke shop in je kont' zijn om te rebranden maar zoals ze bij Ikea zeggen "echte aandacht maakt alles mooier." Als branding specialisten geven we daarom eerst de volle aandacht aan het onderzoeken van het DNA van je onderneming voor we praten over kleuren en vormen. Op die manier bouwen we een stevige basis om als bedrijf te kunnen 'schitteren' en klaar te zijn voor de de toekomst.


Tja, maar ja...
Dan denk je: Investeren in de toekomst is lastig als je niet weet wat de toekomst gaat brengen. Besef dat dit niet blijft duren en je als ondernemer beter vooruit denkt. Als ondernemers zijn we allemaal een beetje 'bad ass' en hebben we vaker een sprong in het duister gewaagd. Maar met de juiste begeleiding en expertise wordt die sprong een voorsprong. Je zal voorlopig de rebranding niet groots kunnen vieren met een feest maar samen bekijken we om creatief tot leuke oplossingen te komen om je nieuwe 'ik' aan je publiek bekend te maken. Zo start je straks als ondernemer met voorsprong en een vliegende start in onze “nieuwe” samenleving. Take care!


Wil je graag eens praten over je bedrijf?
Geef ons vrijblijvend een seintje en we sturen je een Zoom-uitnodiging!